Blog

5 stappen naar rust in je bedrijf

20-03-2025

Een tweede brein

Je hoofd zit vol met to-do’s, losse ideeën en dingen die je niet mag vergeten. Op de gekste momenten – onder de douche of net voor het slapengaan – herinnert je brein je eraan dat er nog van alles moet. Het voelt onrustig en je verlangt naar overzicht en focus.

De oplossing? Bewaar niets meer in je hoofd. Gebruik een extern geheugen, een tweede brein waarin je alles vastlegt. Zo creëer je ruimte in je hoofd én rust in je bedrijf. Volg de volgende 5 stappen en ontdek hoe je stap voor stap rust en overzicht creëert – in je hoofd én in je bedrijf.

1. Kies het ideale systeem voor je takenlijst

Het begint allemaal bij het kiezen van een systeem dat bij jou past. Ikzelf gebruik Notion, maar kies vooral een tool die bij je past. 

Uitgangspunten voor een goed systeem zijn:

Snel en overzichtelijk

Digitaal

Altijd toegankelijk via je computer én telefoon

Naast Notion kun je denken aan tools als Todoist, TickTick (deze gebruikte ik voorheen), Trello of Asana. Waar je ook voor kiest: zorg ervoor dat dit systeem je enige plek wordt voor al je taken.

2. Verzamel alle taken op één plek

Open het systeem of de tool die je hebt gekozen bij stap 1 en maak één lijst aan, die je “Inbox” of “Postvak In” noemt. Vul deze lijst met ál je taken en ideeën. Alles wat in je hoofd zit schrijf je op. Denk aan werk gerelateerde taken, persoonlijke to do’s en ideeën die je niet wilt vergeten. Verzamel ook alle losse lijstjes en notitieboeken, documenten in je telefoon en haal taken uit je e-mails. Voeg dit allemaal samen in je nieuwe lijst.

3. Maak taken toevoegen supersnel en makkelijk

makkelijker het is om een taak toe te voegen, hoe groter de kans dat je je systeem trouw blijft gebruiken. Zorg dus voor een snelle manier om nieuwe taken toe te voegen.

Stel een sneltoets in op je computer en/of gebruik een widget of app op je telefoon. Zelf heb ik een snelkoppeling op mijn telefoon gemaakt met de app Opdrachten (iPhone), waarmee ik met één druk op de knop een nieuwe taak kan toevoegen, zonder Notion zelf te hoeven openen.

Zodra een taak in je hoofd opkomt, voeg je deze met behulp van de sneltoets of app meteen toe aan je inbox. Gebruik vanaf nu alleen nog dit systeem, geen kladblaadjes meer!

4. Maak taken concreet en actiegericht

Vaak schrijven we taken op die te vaag of groot zijn. Denk aan: “administratie doen” of “website updaten”. Maar zulke taken zijn vaak te abstract, waardoor je ze blijft uitstellen.

Maak je taken daarom concreet en actiegericht. Vraag jezelf af:

  • Wat moet ik precies doen?
  • Welke eerste stap kan ik nu zetten?

Voorbeeld: In plaats van “Administratie doen”, breek je de taken op in meerdere taken zoals “Bonnetjes uploaden in Moneybird” en “Inkomende facturen verwerken”.

Door je taken concreet te maken en in kleine stapjes op te breken, wordt het makkelijker om aan de slag te gaan.

5. Groepeer je taken en maak een planning

Nu is het tijd om overzicht te creëren.

1. Project “Ooit” – Maak als eerste een project aan dat je “Ooit” noemt. Zet alles wat je voorlopig nog niet gaat doen in dit project.

2. Groeperen – Groepeer nu de andere taken op basis van thema’s of projecten zoals project “Lancering X” of “Administratie”.

3. Datum geven – Dan geef je alle taken die je binnenkort gaat doen een datum. Zo weet je precies wat je wanneer gaat doen en verschijnt de taak op het moment dat je hem wilt gaan doen.

4. Labelen – Geef je taken eventueel ook nog een label voor nog meer overzicht. Denk bijvoorbeeld aan de volgende labels:

  • Categorie (bedrijf/privé/klantwerk)
  • Locatie gebonden label (thuis/kantoor)
  • Energie gebonden (deep work/low energy)

Door taken te labelen, kun je snel filteren op wat belangrijk is in het moment. Ben je vrij en heb je tijd? Filter dan op privé-taken. Ben je aan het werk maar heb je weinig energie? Werk dan aan je low energy-taken.

En… voila!

Je hebt een systeem waarin je je taken verzamelt, organiseert en makkelijk uitvoert. Je hoofd blijft leeg en daardoor houd je meer tijd over voor de dingen die er écht toe doen. Zorg er vanaf nu voor dat je dagelijks je takenlijst erbij pakt en bijwerkt. Zo houd je het overzicht en weet je precies wat er nog te doen is.

Zet de eerste stap naar rust en overzicht

Ben je klaar voor rust en structuur in jouw bedrijf? Ik bied je gratis een ‘Van chaos naar structuur’-sessie aan (t.w.v. €79). Hierin kijken we samen naar hoe jij nu werkt en ontdek je waar winst te behalen valt in overzicht, structuur en rust.

Na deze sessie weet je wat er mogelijk is en hoe je Notion voor jouw bedrijf het beste kunt inzetten voor meer rust, overzicht en focus. 

Even voorstellen

Ik ben Vera, Notion-specialist, en ik help ondernemers hun bedrijf slim te organiseren, zodat ze rust en overzicht krijgen en vol vertrouwen kunnen groeien.

Ontdek hoe je met Notion alles samen op één plek brengt, zodat jij met focus kunt werken aan wat écht belangrijk is.

Verder lezen

Wat is Notion?

Notion: één tool voor al je werkprocessenStel je voor dat je één tool hebt die alles kan; je agenda beheren, projecten inplannen, notities organiseren, samenwerken met anderen en je klantgegevens bijhouden. Notion is precies dát: een flexibele, alles-in-één werkruimte...

Lees meer
Notion Business Back-end met monstera

Werken vanuit rust,
groeien vanuit overzicht

Wil je als eerste op de hoogte zijn van nieuwe blogs en handige Notion-tips? 📩 Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief Boost je workflow en ontvang regelmatig een dosis overzicht in je inbox.

Nieuwsbrief